Нови прописи о раду одељењских старешина: „Додатне обавезе као да су они хоботнице“

Повећање накнаде за разредно старешинство са четири на седам одсто, уз израду упутства о раду одељењских старешина, једна је од мера коју је предложила Радна група за спречавање насиља у школама.

Када ће одељењским старешинама ова накнада бити повећана још се не зна, а из Министарства просвете за „Данас“ кажу да су у току припреме за измену Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама.

„У току су припреме за измену Уредбе, договори на оперативном нивоу са Министарством финансија и процена финансијских ефеката, након које ће Министарство просвете упутити и формални предлог Министарству државне управе и локлане самоуправе да се овај пропис промени“, наводе из Министарства.

А док одељењске старешине очекују да за ангажовање по овом основу месечно добијају око 5.000 динара, уместо садашњих око 3.000 динара, Министарство је донело Упутство за рад одељенског старешине којим се ближе уређују задаци одељењског старешине.

У том документу се, између осталог, наводи да је улога одељењског старешине примарно васпитне природе и везана је за активности у оквиру одељењске заједнице ради развијања и неговања моралних вредности код ученика, толеранције, емпатије и развијања еколошке свести.

Из угла Министарства, примарни задаци одељењског старешине су: организациони, педагошки, сарадња са родитељима, стручно усавршавање и вођење евиденције.
„Одељењски старешина својим ставовима, моделом понашања креира позитивну атмосферу у одељењу, развија инклузивну и подржавајућу средину за успостављање социјалних релација између свих ученика, чиме доприноси развоју ученичког колектива и пружа подршку личном развоју сваког ученика“, пише у упутству.

У оквиру педагошких задатака најважније је: успостављање поверења са ученицима, пружање додатне подршке ученику у оквиру рада Тима за пружање додатне подршке, праћење напредовања и оцењивања ученика, превентивни рад са ученицима и родитељима, поступање у ситуацијама заштите од насиља и дискриминације, те појачан васпитни рад ученицима.

И док неки просветари ово упутство виде као списак лепих жеља и сматрају да је и са корекцијом коефицијента накнада за рад одељењског старешине недовољна, други кажу да се у документу само сумира све што су старешине и до сада радиле.

Незадовољни су и у Форуму средњих стручних школа који је недавно упутио писмо министру, након што се у јавности појавила радна верзија измена Закона о основама система образовања и васпитања.

„Видимо из предлога да сте, када су обавезе одељењских старешина у питању, били врло маштовити. Нисте заборавили да одељенског старешину оптеретите додатним обавезама, али да тај посао наградите и повећањем накнаде вам је некако промакло и изостало. Измене и допуне закона предвиђају додатне обавезе за разредне старешине, као да су они хоботнице са осам екстремитета, а о повећању зараде ни речи“, наводе из Форма, од кога је потекла иницијатива да се коригује коефицијент за разредно старешинство.

Према тврдњи тог синдиката, у изменама закона биће унета обавеза да одељењски старешина, заједно са стручним сарадницима, односно са тимом за заштиту од дискриминације, насиља злостављања и занемаривања или тимом за инклузију, сачињава план појачаног васпитног рада који траје до окончања васпитно-дисциплинског поступка.

Разредни старешина ће бити дужан и да води посебну евиденцију о појачаном васпитном раду, у коју се уносе подаци о догађају, учесницима, временској динамици, предузетим активностима и мерама и делотворности појачаног васпитног рада.

Из Форума сматрају да додатне обавезе које се планирају изменама закона треба да обавља педагошко-психолошка служба, док би разредни старешина могао само да помаже јер је, како тврде, оптерећен низом других обавеза.

Увидом у упутство може се закључити да су надлежни били врло креативни у опису обавеза разредних старешина које се у школској пракси не виђају. Тако је, рецимо, у оквиру саветодавног рада са родитељима препоручено да се самостално или у сарадњи са другим стручњацима обрађују теме попут васпитни стилови родитеља, стрес код родитеља и подршка јачању родитељских вештина, како васпитавати децу за учешће у демократском друштву…


Извор:

Постави коментар